maandag 7 mei 2012

#10 – Werken in de Cloud

Hoewel ik in het verleden ook al eens gewerkt had met Google Docs, had ik nog nooit naar versie-beheer gekeken. Dat gaan we eens even uitzoeken!

Op mijn oude account Google Docs geopend en tot mijn verbazing stonden daar al meerdere bestanden in waarvan ik me niet kon herinneren dat ik ze er in gezet had. Blijkbaar zet Gmail deze bestanden er ook in als je bijlagen van mail opent met Google Docs. Ik ging er altijd van uit dat ze daar dan tijdelijk in werden geopend en niet werden opgeslagen.


Het aanmaken van een nieuw bestand en dit delen met anderen was zeer eenvoudig. Net als het verwijderen van de bestanden die ik niet in Docs wilde hebben ;)


Vervolgens ingelogd met "dit" account en vanuit Gmail geklikt op Documenten. Vervolgens kwam ik in Drive terecht. Dat wilde ik niet, dus terug en nog een keer proberen...


Blijkt dus dat Google Docs alleen op oude accounts waarbij het al was gebruikt was nog actief is. De rest wordt doorgesluisd naar Google Drive. Enfin, ik kon het bestand openen en gebruiken. Versie beheer is geen probleem, want je ziet direct dat er iemand anders in zit te werken. Wordt realtime bijgewerkt met de naam erbij van de gebruiker.


Maar wat vind ik hier nu eigenlijk van? Het werkt prima, maar zou/kan/wil ik mijn documenten wel toevertrouwen aan Google? Voor onschuldige dingen zoals in het verenigingsleven kan het best handig zijn als je met meerdere mensen in een document wilt werken. Dit voorkomt dat je allerlei verschillende versies krijgt en mensen langs elkaar heen gaan praten. Voor de zakelijke kant is het wat mij betreft een NO-GO! Omdat je geen zicht hebt op wat er met de gegevens gebeurd.


Groeten,

Hij die niet spoort!

2 opmerkingen:

  1. Hmm dat is voor mij nieuw. Zo zie je maar, die cursus is verouderd voor 'ie goed en wel 3 weken oud is ;).

    Voor veel documenten is het een NO GO, mee eens. Een interne cloudopslag zou uitkomst bieden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interne cloudopslag, dat klinkt idd goed. Al was het idee achter opslaan in de cloud van oorsprong volgens mij om systemen beter/effectiever te benutten.

    BeantwoordenVerwijderen